Lo noble En Jacme passà d’aquest segle
La mort de Conqueridor
en les
Cròniques Literàries medievals
(publicat en Festes Majors. Moroos i Cristians. El Camp de Mirra, Ajuntament del Camp de Mirra, 2016)
Vicent Brotons Rico
Universitat d'Alacant
«Per això nós, Jaume, per gràcia de Déu rei
d’Aragó. De Mallorca i de València, comte de Barcelona i d’Urgell i senyor de
Montpeller, pel damunt dels altres reis i prínceps, qui per dos-cents anys
foren abans que nós, en això especialment i més estretament ens considerem,
perquè ens ajudà amb majors victòries sobre els nostres enemics, i en la nostra
persona i en altres coses que ens concedí gràcia major de la que va concedir
als altres que foren abans que nós.» (Document dictat pel rei Jaume I el 14 de
juny de 1276. Citat per S. M. Cingolani, 2007)
Fa 40 anys, el 7 de
novembre de 1976 s’estrenava la primera versió del “Tractat d’Almiçra”. La
motivació era commemorar en el petit poble del Camp de Mirra el VII centenari
de la mort del Rei Jaume I el Conqueridor. El drama històric recreava un fets
polítics esdevinguts a Almiçra, o Almisrà, l’any 1244: la negociació dramàtica,
intensa, però pacífica, entre el rei Jaume I i l’infant Alfons X, de Castella,
per establir les fronteres entre els regnes de Valencià i Múrcia. Tota una apologia
del caràcter pactista del rei de la Confederació catalanoaragonesa davant les
solucions bèl·liques, de les quals, si calgué —i va caldre moltes vegades—, mai
no defugí, tot mostrant-se bon estratega, ara extremadament sangonós adés magnànimament
compassiu.
“El Tractat
d’Almisrà” fa quaranta anys que es representa. És una obra entorn a un fet
històric de màxima importància, però no és, no va ser, una recreació sobre la
seua mort. La data va ser oportuna, però els veïns del Camp de Mirra es van
estimar molt més representar un fet històric esdevingut en aquella terra de
frontera —encara simbòlica terra de frontera— que mostrava un rei madur, ple de
vitalitat, hàbilment diplomàtic, envoltat de col·laboradors prudents i
intel·ligents, realista, ferm i poderós.
La mort del nostre
monarca fundador,el 27 de juliol de 1276, per aquests dies d’estius fa
exactament 740 anys, tot i ser un tema important i transcendent, no va ser tan
atractiva com argument teatral per moltes raons: la tristesa inherent que
contenia, esdevenir a cent quilòmetres de distància —València— i el fet de
mostrar-nos un rei feble i poc propici per a la mitificació positiva i
inductora cap a l’orgull nacional. Tot i que, des del meu punt de mira, els
últims anys de vida del monarca contenen ingredients històrics i dramàtics que
els fan força interessants per a ser recreats teatralment.
Siga com siga,
l’Associació del Tractat mai no s’ha plantejat en aquests quatre decenni fer-ne
una, de representació del traspàs, encara que fos excepcional. Sí, en canvi, ho
féu a propòsit del vuit-cents aniversari de l’infantament del monarca i els
seus primes anys de vida: “El naixement del Rei Jaume I”, obra de David
Garrido, doctor en Història Medieval, que s’estrenà el 29 de juny de 2008 al
Camp de Mirra, i que es representà en dues ocasions més (a Cocentaina i a
València).
Jo, però, no volia
passar per damunt d’aquesta data sense referir-m’hi. No, no ho faré com a historiador,
atés que no ho sóc. En transcriuré i parlaré en un to divulgatiu senzill de com
ve recollida en tres de les Quatre Grans Cròniques, obres clàssiques de la
Literatura Catalana (ss. XIII i XIV) a cavall del dietari personal subjectiu,
com diríem avui, i del document historicopropagandístc de gran interés per a
l’investigador.
La dècada del 70
doscentista, és a dir, els últims anys de vida del monarca, va estar marcada
per molts afers i exaltacions, massa i tot per a viure’ls un monarca ben ancià—en
termes medievals— i que, sens dubte, alterarien la seua salut psicosomàtica,
com diríem ara. El 1269 Jaume I aspira a recobrar Jerusalem, com un enorme rei
croat europeu. L’aventura acaba amb una tempesta mediterrània que quasi li
costa la vida. “L’heroi deshonrat es retira a l’escena dels seus grans triomfs,
València” (Burns, 1989). Al 1272 es reuneix a Alacant amb el seu gendre,
Alfonso X el Savi, on en rep una petició urgent: ajuda militar contra
l’agressió meridional de la Granada islàmica. El 1273 va reunir les tropes a
València i acudí a combatre els sarraïns. Un any després participà en el
concili ecumènic de Lió, França, on el papa Gregori X el rebé com a un conseller
d’excepció —un savi ancià— per animar la “comunitat internacional” a emprendre
una nova croada contra Jerusalem. El regrés a València va ser tumultuós:
aldarulls en la ciutat promoguts per alguns prohoms; innecessàries i
provocadores ràtzies del cavaller Miguel Pérez contra les comunitat mudèjars,
que Jaume I condemnà i perseguí amb contundència. I finalment, l’afer més greu
de tots, una rebel·lió musulmana al sud del Xúquer confabulada amb el Marroc i
Granada per a reincorporar el Regne de València als dominis islàmics.
Superat pels
enemics en hòmens i en estratègia militar, el Conqueridor no va poder més que
resistir, manifestar la seua voluntat moral de mantenir sota el domini del
cristianisme el país que tant s’estimava i comprometre el seu fill Pere, el
futur Pere I de València, el Gran, en la lluita fins a la victòria final en aquella guerra, més que
revolta, de la frontera meridional valenciana, que arribava fins al mateix
Xúquer. I en aquest procés el rei va emmalaltir i es va acomiadar d’aquest món
amb la fe i l’esperança en el futur del seu Regne de València, però sense dubte
també amb una pregona preocupació per una hipotètica desfeta. No n’hi va haver,
de desfeta. El rei Pere, en un any, va véncer la sedició bèl·lica acabdillada
pel fill d’Al-Azraq i va reconquerir Montesa.
Així recullen els moments finals del rei En
Jaume tres de les “Quatre Grans Cròniques”:
Crònica o Llibre
dels Feits, de Jaume I
564
[...]
E encara pregam-lo que, si de cas s’esdevenia que nós d’aquesta malaltia
morissem, en l’endemig que ell seria establir los castells, que ell en aquesta
saó no ens tragués del Regne, per ço com la terra per absència del dit infant
En Pere se’n podia perdre; e, si nós moríem en aquell endemig en Algezira
(Alzira), que el bisbe d’Osca e l’altra companya que ab nós era nos soterrassen
a sancta Maria d’Algezira, o a sancta Maria de València, que nós haviem ja
manat. E pregam al dit infant en Pere que, la guerra passada, que ell nos faés
portar, si moríssem, a sancta Maria de Poblet on nós érem ja lleixats.
565
[...]
e en remissió de nostres pecats, en en presència de tots los ric hòmens, e dels
cavallers, e dels ciutadans, renunciam en poder del dit fill nostre l’infant En
Pere, lo qual hereter lleixam a tos nostres Regnes, e a tota nostra terra. E
vestim-nos l’hàbit del Cistell (Cister) e ens faem monge d’aquell orde. E el
dit fill nostre, per complir lo manament que nós li havíem feit, pres comiat de
nós, e tots los rics hòmens, e els cavallers, ab grans plors e ab grans
llàgremes; e tornàn-se’n en Xàtiva per establir la frontera.
566
[...]
e fóssem ja partit d’Algezira, e fóssem en València, e nós cresqué la malaltia:
e plac a Nostre Senyor que que no complissem lo dit viatge que fer volíem.
E aquí en
València l’any MCCLXXVI. VI. Kalendas Agusti, lo noble En Jacme, per la gràcia
de Déu, Rei d’Aragó, e de Mallorques, e de València, comte de Barcelona e
d’Urgell, e senyor de Montpeller passà d’aquest segle: Cujus
anima misericordiam Dei sine fine requiescat in pace
Crònica, de Ramon Muntaner
28
[...] ab aquell confort e
alegre que el senyor rei En Jaume havia de la batalla que el senyor rei En Pere, son fill, havia vençuda, que el
portassen a la ciutat de València. Sí que així fo acordat e així se complí.
E con fo en la ciutat de València, on tota la ciutat era eixida a
carrera, al Reial aportaren-lo, e aquí confessa moltes vegades e combregà, e
puis lo peroliaren; e molt devotament pres tots los sagraments de santa Esgleia
davant dits. E con ho hac fet, ab gran alegre que hac ab si mateix com veé la
bona fi que Déus li havia atorgada, féu apellar los reis sos fills, e aquells
néts, que hi eren, seus; e a tots donà sa benedicció e els adoctrinà e els
pregà. E ab son bon seny e ab sa bona memòria, comanant tuit a Déu, comanant si
mateix, ab les amns encroades posant sobre son pits, dix l’oració que nostre
senyor der Déus Jesucrist dix en la creu. En con l’hac dita, l’ànima se partí
del seu cos, e se n’anà en Paraís a sis dies de l’eixida de juliol de l’any mil
dos-cents setanta-sis dies a l’eixida de juliol de l’any mil dos-cents
setanta-sis, ab gran alegre e ab gran pagament.
E lleixà que el seu cos fos portat a l’orde de Poblet, qui enmig de
Catalunya, de monges blancs.
E els dols, e els plors, e els plans e els crits començaren per tota la
ciutat, que no hi ha romàs ric-hom, mainader ne cavaller ciutadà, dones e
donzelles, que tui anaven darrera la senyera e l’escut seu, e deu cavalls, a
qui hom havia tolta la coa. E així anaven tuit plorant e braidant; e aquest dol
durà en la ciutat quatre dies.
Llibre del Rei En Pere d’Aragó
e dels seus antecessors passats , de Bernat Desclot (o Escrivà)
LXXIII
Com lo rei en Jacme d’Aragó
morí; açò fo lo darrer dia d’agost en l’any de nostre Senyor 1276
[...] Mas no anà gaire de
temps que el rei emmalautí en la ciutat de València; el rei fóu-se venir
l’enfant En Pere davant e dix-li:
—Don infant: jo son molt fort
malaut e vell e coné que d’aquesta malautia no poré garir; mas així sia com
Déus vulla. [...] Bels fils! Pensats de la terra a governar, e amats vostre
poble e siats-llur misericordiós, e amats i honrats los barons e els cavallers,
e tenits-los en car e donats-llur del vostre, e tenits la terra en justeïa e en
dretura, e fets tot vostre poder que gitets tos los sarraïns del regne de
València.
Quan lo reia hac donada la sua
gràcia a son fill l’enfant En Pere, e l’hac beneït, e li hac dites moltes bones
paraules, e hac fet senyor e hereu de son regne, e l’infant En Pere son fill
hac oïdes e enteses les sues paraules, plorant e sospirant de pietat e de gran
dolor que havia de son pare, qui havia estat lo mellor rei que anc fos e el pus
agradable a totes gents, qui així es partia d’ell e de son regne, besà-lo en la
boca, e puix besà-li les mans e estec-li denant tota via, que anc per menjar,
ne per boure ne per dormir no se’n partí tro que els àngels del cel vengren ab
gran alegria, que li preseren l’arma del cors e la se’n muntaren e’l cel davant
davant Déu. E l’infant En Pere féu venir tots los baron de la sua terra e els
rics-hòmens de les ciutats, en ab gran hondrament portà lo cors del beneit rei
son pare al monestir de Poble e aquí fóu-lo soterrar molt honradament.
La quarta “Gran
Crònica”, la de Pere III el Cerimoniós —II del Regne de València—, quadribesnét
del Conqueridor, no s’hi refereix a la figura del nostre rei fundador perquè
s’enceta en el regnat d’Alfons III el Liberal, pare del mateix Pere III, és a
dir, en la dècada dels vuitant del segle XIII.
Les altres tres, el
llibre dels Feits, dictat pel mateix
rei en Jaume —qui se suposa que donaria les instruccions oportunes perquè fos
conclosa en la mateixa línia argumental en què va ser redactada l’obra—; la de
Ramon Muntaner (1265-1336), contemporani del rei Alfons el Liberal, nét de
Jaume I, i la de Bernat Desclot (o Bernat Escrivà, c. 1240-1288, segons Coll i
Alentorn), foren escrites els anys posteriors als traspàs del monarca nascut a
Montpeller i hi havia transcorregut molt poques dècades del fet.
Si el lector se
n’ha donat, haurà comprovat que no coincideixen ni en la data de la mort (només
en què és estiu de 1276) ni en ressaltar determinades circumstàncies que
l’envolten, llevat de la lucidesa del monarca, la presència conciliada del
fill, l’infant En Pere —el futur Pere el Gran—, la preocupació per la campanya
contra els sarraïns i que el traspàs fos a València per, posteriorment,
traslladar les despulles al monestir de Poblet. I és que la fidelitat històrica
exacta no es pot buscar en les “subjectives i propagandístiques” cròniques, belles
peces literàries que els historiadors contrasten amb altres documents més
fiables.
“L’heroi a qui el
papa Climent IV l’any 1265 anomenà «rei vigorós, paladí de Crist, bataller
esplèndid i victoriós per a la fe cristiana» [...] ara entrava en la llegenda.
València va ser un indret central a la seva vida, una amenaça important al principi quan només tenia sis
anys i una altra vegada al final quan en tenia seixanta-vuit. Absorbí les seves
energies militars durant un quart de segle, si hi comptem les revoltes, i el
seu geni organitzador durant molt més de temps. [...] La cosa més sorprenent és
que Jaume a més d’això va fer moltes altres coses. Sense les seves proeses
valencianes, encara hauria estat una figura important a l’Europa del segle
tretze. [...] Amb la combinació de totes les seves aventures, però especialment
amb el component valencià, la seva talla esdevé homèrica”(Burns, 1989). Amb
aquestes precises i sàvies paraules de Robert I. Burns (Califòrnia, 1921-2008),
professor d’Història de la Universitat de San Francisco, doctor medievalista i
jesuïta, concloem aquest apunt amb que hem intentant aproximar-nos als últims
dies del rei Jaume el Conquistador i a la indiscutible significació valenciana
i grandesa, tant dinàstica com europea que va tenir per als seus contemporanis.
La mateixa que modestes recreacions històriques, com la del Camp de Mirra,
continuen posant en valor, tant en temps favorables com en temps difícils, cada
any, cada celebració festiva. Llarga vida al Tractat d’Almisrà!
OBRES CONSULTADES I CITADES
BURNS, Robert I (1989): “1. El rei Jaume I i València:
perfil d’un Conqueridor”, en Història del
País Valencià, volum II. Barcelona. Edicions 62.
CINGOLANI, Stefano M. (2007): Jaume I. Història i mite d’un rei. Barcelona, Edicions 62.
DESCLOT, Bernat (1982): Crònica. Barcelona, Edcions 62 i “la Caixa”.
DOMÈNECH, Salvador (1994): El Tractat d’Almiçra. 750 anys (1244-1994). Universitat de
València.
JAUME I (1982): Crònica
o Llibre del Feits. Barcelona, Edicions 62 i “la Caixa”.
MUNTANER, Ramon (1979): Crònica – I. Barcelona, Edicions 62 i “la Caixa”.
Molt documentada i interessant, la vostra "crònica".
ResponEliminaFelicitats.
M. Adell