dissabte, 21 de setembre del 2019

ENRIC VALOR, PERE MESTRE I CAPRALENC EL FI VISITEN EL COL·LEGI DE LA FOIA, DE PETRER, seguit d'EL JUGADOR DE PETRER: DE LES TERTÚLIES DIALÒGIQUES AL CARRER MAJOR


Enric Valor, Pere Mestre 
i Capralenc el Fi 
visiten el col·legi de la Foia


 Aquell càlid matí del vint-i-huit de febrer l’aire de Petrer pudia lleument a sofre. Després d’aparcar com calia el cotxe en l’avinguda d’Hispanoamèrica, em vaig dirigir a l’entrada del col·legi de la Foia. Les mestre, M. Salut i Saray, m’havien convidat a parlar amb l’alumnat de sisé sobre l’escriptor Enric Valor i la seua petrerina rondalla “El jugador de Petrer”, recollida a Castalla per ell mateix feia moltes, moltes dècades.

Els aplicats estudiants de primària duien un temps llegint-la i gaudint de les ventures i desventures d’aquell personatge nomenat Pere Mestre, el Jugador de Petrer. Les mestres i jo havíem decidit que parlaríem de l’escriptor, els personatges, les peripècies i l’entorn paisatgístic de la rondalla fent una excursió pels llocs emblemàtics del poble i els afores petrerins relacionats amb aquella història.

En el pati em vaig trobar amb l’alumnat i les mestres, ens saludàrem cordialment i decidírem fer cap al carrer Major. Allí es trobava el casalici on en temps immemorials havia viscut Pere Mestre. Mentre recorríem la Foia, els carrers Sant Antoni, Agost, Sant Rafael... jo em sentia cada vega més inquiet. Malgrat el bullici i els comentaris curiosos i alegres dels escolars, el meu nas només feia que notar la fortor sulfurosa en l’ambient. Era un símptoma per a no estar tranquil.




Ja al carrer Major, asseguts en les escaletes de la replaceta del Caragol i tenint la suposadament antiga casa pairal ­—“noble i gran com un convent”, explica Valor en la rondalla— a les nostres esquenes, començàrem la conversació sobre la inquietant història. Una perspicaç alumna que estava explicant l’argument del conte popular digué la paraula “dimoni” per citar  l’antagonista d’aquella vella història i, com per art de màgia —màgia negra—, va succeir el que més em temia: vingut de les profunditats de l’infern va aparèixer Satanic, un carter diabòlic enviat  per Capralenc el Fi, el diable de la història. Era gegant, enorme; vestia amb una capa negra i la seua presència donava sentit a les sospites que havia tingut durant tot el matí per culpa d’aquella olor tan desagradable: els éssers infernals, eixits de la cova de l’Encant o per alguna falsa claveguera, es passejaven per Petrer.

Satanic em va lliurar davant la mirada estupefacta i aterrida de les xiquetes, els xiquets i les mestres una missiva del dimoni Capralenc el Fi on explicava que ja l’havien jubilat, però que continuava buscant desesperadament el seu odiat enemic, el petrerí Pere Mestre. I, en un to autoritari provocador, després d’atacar durament l’escriptor Enric Valor, em demanava que li diguera on estava el jugador del carrer Major, perquè heu de saber que els personatges fantàstics mai no ens abandonen del tot, estan en els llibres, en les paraules, en els dibuixos animats, en les pel·lícules... però també estan en els seus espais més estimats. I Pere Mestre no era una excepció.

Així que, una vegada desparegut Satanic, enmig d’una fumera de sofre tan impressionant com pudenta, i després de superar l’estat de xoc en què estàvem tots, aterrits per aquella presencià infernal, els vaig proposar als escolars de la Foia que cercàrem Pere Mestre pels camps i paratges petrerins, especialment els situats al nord-est de la població, entre Petrer i Catí, que era on el terratinent aficionat als naips tenia les seues més preades heretats agrícoles i ramaderes: «aquell delitós Molí de les Reixes, sempre acomboiat, enmig de les aspres muntanyes, pels refils dels rossinyols, dels oriols o de les merles, i per la remor de les aigües que s’esmunyen gojoses de la cacau, per a caure riu avall en saltants vertiginosos. Aquella beneïda casa de la Foia Falsa, amb el seu bassó voltat de pins gegantins on sempre nien les tórtores, i aquella meravella d’heretat del Clot de Catí, flor de les altes serres, amb els capdamunts plens de pomes amuntegades o a totes les bones olors dels Paradís.”





I totes i tots plegadets, per darrere de l’església de Sant Bertomeu, per l’antic Salitre, férem cap a l’Algoleja i ens endinsàrem en el riu de Petrer, la rambla de Puça.

Passàrem l’Estret vorejant les Coves del Riu, nom que rep la rambla —riu de Petrer—, i que ens parla d’un passat cabalós, tant que movia molins d’aigua. I això és precisament el que ens trobem, les restes del molí de l’Assut, un arc rústic que sosté l’antiga conducció d’aigua. Els molins ens acompanyaran al llarg del recorregut.

Ara, però, mirem a un costat i a un altre, no veiem Pere Mestre per avisar-lo que el busca desesperadament Capralenc el Fi amb ànsies de venjança. Aprofitem, no obstant, per a comparar la vista cap al castell de feia poc més de mig segle amb l’actual, interferida pel pont de l’autovia i del viaducte de l’Algoleja a Quatre Vents. Ho fem observant una làmina en que hi ha un dibuix d’Helios Villaplana de 1953. Comentem el contrast entre aquella imatge i la d’ara i llegim una “literestampa” que el 2010 li vaig dedicar a aquest magnífic dibuix a ploma. En un dels fragments diu referint-s tant al molí de l’Assut com a la resta que hi trobarem a la rambla:

 «Hui tots els molins són ruïnes. ¿Des de la municipalitat, des dels poders públics, no se’n podria recuperar algun per mostrar com era esta activitat i estimular un passeig il·lustrat per la rambla dita “del Molins”? No sé si serà demanar massa a ses il·lustres i patrimonialment insensibles autoritats. A més a més, ens evitaríem la vergonya d’haver de patir un col·legi que es diu CEIP “Rambla dels Molins” i que té com a símbol representatiu un inexplicable molí de vent manxec. Molt propi per a la Manxa però molt poc científic i escolarment instructiu per a un centre educatiu petrerí. Una destrossa curricular pel que fa a l’àrea de Coneixement del Medi Social, no?»



Seguim fent camí. L’hivern del nostre país està sent especialment eixut, l’estiatge del temps del fred ha deixat la rambla sense goteta d’aigua. La primavera de la segona quinzena d’abril, rica en pluges, li retornarà el seu net cabal al nostre estimat rierol. Arribem a la canal de Ferro, una antiga obra de l'acció humana. L’entranyable canal és una de les mostres més conegudes i  de l'enginyeria hidràulica del nostre poble, tan important en temps històricament encara pròxims. Ara ha estat restaurada amb finalitats merament ornamentals i conscienciadora de la cultura de l’aigua.
Al llarg del recorregut observem les típiques càrcaves que seran una constant geològica en aquest paisatge de la rambla. Precisament, i gràcies al caràcter bla d'aquest terreny, veurem  moltes coves artificials excavades per la gent amb la finalitat de convertir-les en el seu habitatge. Aquest "modus vivendi" troglodític —malament vist en èpoques recents— ha estat una de les respostes d'adaptació al medi més intel·ligent. Les coves, excavades en el lloc adequat, han presentat sempre un seguit d'avantatges: no ocupar espai útil per al conreu, major protecció, microclima interior basat en l'equilibri tèrmic (fresc a l'estiu i temperat a l'hivern), possibilitat d'ampliació en la mida que creix la família, etc. Petrer, i en especial els petrerins i petrerines que tinguen la sort de ser-ne propietaris d'una, tenen l'obligació de conservar i habitar —com a primer o segon habitatge— aquest magnífic patrimoni antropològic que ens parla d'unes antigues generacions que amb els seus escassos recursos sapieren traure profit al medi natural amb solucions força satisfactòries. Els escolars i els mestres miràrem atentament cap a aquelles coves per si ens trobàvem don Pere Mestre o el mateix dimoni, Capralenc! No tinguérem èxit, però.
Passem pel molí del Pinxe, la confluència de les rambles de l’Almadrava i Puça. Continuem cap al barranc Fort i passem per davant d’una casa de camp gran i les ruïnes d’una antiga calera, una "rústica" factoria on s'elaborava i refinava tant la calç, l'argila i l’algeps.
Ens enfilem rambla endins. El camí despareix i només podem trobar un petit senderol. Però d’el Jugador de Petrer, ni rastre. Aquesta senda "ramblera" conflueix en un camí d'asfalt que baixa pel barranc Fort, des de la carretera de Catí, devers al Figueralet.
Un cup de molí fariner  marca  aquest fragment paisatgístic que torna a parlar-nos de la intensa acció humana exercida en el territori. Enfront, a la vora esquerra del llit del riu, enmig de joncs i altres plantes pròpies dels medis humits, una fonteta rústica ens ajuda a véncer la sensació d'aridesa de la raconada. Tot plegat, una humil "joia" de l'entorn.
Hem caminat uns pocs metres i de nou ens trobem amb les restes d'un altre molí. Aquest és una miqueta especial, es tracta d'un molí de pólvora. Se'n té notícia des de mitjans del segle XVII, i se sap que va funcionar, amb certes dificultats, fins el 1936, any que va ser desmantellat totalment. En aquest molí, en comptes de gra es molia carbó, sofre, salitre (o salnitre),... i així s'obtenien els components bàsics de l'explosiu, el qual s'utilitzava tant amb fins bèl·lics com miners (pedreres) o festius (focs artificials). Vam fer un pensament: “no podia camuflar-se per ací, aprofitant el salitre, el dimoni”. Però no, cap punteta de banya o cua es veia per enlloc.

Continuem rambla a dins. Arribem a un abric natural, o  gran covatella, on es poden veure les parets dels antics polvorins. Tot això tancat en una enorme paret calcària per la que és impossible ascendir. Es coneix com el Salt, perquè precisament en les vingudes d'aigua persistents s'hi forma una "cua de cavall" que es precipita sobre un toll cristal·lí, donant lloc a altre d'eixos "racons màgics" d'aquest barranc. Un espai per a altres éssers mítics, les dones d’aigua.




Ascendim per un camí en mal estat i ens trobem amb una rambla on predominen els materials calcaris. Baladre, joncs , roques i aigua són els nous elements paisatgístics.  La rambla presenta aquí noves imatges sorprenents. Mirem a un costat, a un altre... i ni don Pere ni el ressentit Capralenc. El matí, al carrer Major, havia començat bé per a la fantasia —aterridora, fins i tot—, però la paisatgísticament estimulant rambla no hi havia estat un lloc propici.

Algú, però, assenyala la curiosa escalinata o graderia natural que al llarg d’un centenar de metres forma en la penya la riba esquerra del riu, i de sobte sorgeix l’esperit imaginatiu dels escolars: “Sembla un amfiteatre grec o romà!”. Llavors jo trac de la meua motxilla un text que Enric Valor va escriure feia més de trenta anys dedicat a Petrer i a la rondalla “El jugador de Petrer” i els invite, asseguts en aquell “amfiteatre natural”, a llegir-lo:

EVOCACIÓ

«Els darrers anys de la meua adolescència vaig passar-los en la contrada en què es troba la pintoresca vila de Petrer, que jo mirava des de la població veïna com la porta de la vertadera muntanya, aqueix enlairat i laberíntic alçament orogràfic que es parteix entre els termes de Castalla, Petrer i Agost. Excursions diumengeres sovintejades, caceres de tardor amb amics de més edat que jo que anaren mostrant-me el territori, em feren gaudir dels racons plens de solitud i belleses inimaginables en els crestalls, els turons, les barrancades, els elevats cims, els precipicis paorosos, els rierols... que enclou el terme de Petrer entre les seus serres del Cavall i la Cilla i l'enlairat Catí on fita amb el terme de Castalla. El Pantanet, la Foia Falsa, el riuet saltador del Molí de les Reixes, un curiós amfiteatre de penya viva fet sols per la mare Natura, les fontetes de l'Almadrava al peu d'enormes espadats de roca vermellosa poblats de soliguers i falcilles...»

 «Al meu cor i a la meua pensa anava gravant-se

 pregonament aquell món humil i bell i silenciós que 

alhora era escenari de simpàtiques escenes de 

cacera, de tabola jovenívola de fadrins i fadrines que 

m'eren companys.»

«Però arriba la vida i diu: “Prou!”. I el temps i la 

distància t'aparten per sempre de les coses més 

estimades. Lluny, passaren els anys amb els seus 

problemes, les seues penalitats i les normals  

alegries i també passà bastant de pressa la joventut 

d'una generació com la meua, sobresaltada de crisis, guerres, revolucions, contrarevolucions i tota mena de situacions atzaroses individuals i col·lectives.»


«Enmig de tot això i amb dificultats de tota mena, hi 

havia la meua vocació a l'aguait d'ocasions, de  

temes i motiu per a la creació literària. La 

novel·lística, que m'atreia força des de molt infant, 

topava amb entrebancs editorials i sobretot amb 

prohibicions i censura durant dècades i dècades... 

Fou llavors quan “una recerca del temps perdut” 

podia ser una bona avinentesa de treball. I així va 

sorgir l'arreplega d'esquemes i motius tradicionals 

per forjar-hi un corpus rondallístic que salvés de la desaparició allò que s'havia conservat durant segles per transmissió oral, que podia tenir un valor narratiu i que es trobava quasi en període d'extinció. Calia recuperar aquell secular costumisme, aquell món imaginatiu ple de meravelles, aquell llenguatge encara viu i castís però també amenaçat, i nacionalitzar-ho tot de bell nou, tornar-ho a fer nostre i literaturitzar-ho d'acord amb la tècnica moderna del conte.»

«En aquesta arreplegada vaig topar amb un 

esquema breu i quasi sense personatges, orfe 

de dramatització, sols una curta línia 

argumental que recollia una característica 

botànica d'un arbre, que parlava d'un hereu 

(sense nom), d'un dimoni (sense classificació), 

d'una vila, això sí, molt coneguda, i d'uns temps 

prou antics per a aparèixer-nos embolcallats de 

romanticisme i misteri.»



«Mans a la feina! Feia anys, molts, que jo havia transitat Petrer i el seu terme. No hi havia tornat més, i el retorn desitjat ja no podia ser altra cosa que una fugaç visita. L’únic recurs que em quedava era l'evocació dels bells dies que ja no tornaran, i això ens omple sens dubte d'enyorament, però és aleshores quan dins nostre s'encén una llum viva que ens fa trobar-nos en condicions de viure amb claredat el marc i els personatges, d'imaginar com es mouen, com parlen, què pensen... i poder crear encara que només siga una modesta obreta literària com “El jugador de Petrer”, feta com en secret homenatge a un poble estimat.» (Enric Valor, Revista Festa-89, Petrer, 1989)





 D’aquesta manera totes i tots descobrírem la màgia d’aquella excursió de conte cercant un terratinent, antic i astut jugador de Petrer, i un enganyat i ressentit diable que duia per nom Capralenc el Fi. La imaginació, la fantasia la va posar fa centenars d’anys un poble que col·lectivament creà i transmeté la història, un escriptor que la recollí i la recreà fa cinquanta anys i uns lectors i lectores, en aquest cas l’alumnat de 6é del CEIP la Foia i les mestres, que li donaren sentit i la gaudiren intensament, enjogassadament i amorosament. Açò és la literatura:  estem fets de paraules i de la matèria del somnis i quan vivenciem les històries, nosaltres esdevenim també belles paraules humanitzades que fem bonic tot el que mirem, toquem, olorem, tastem o sentim. Així va ser com vam viure apassionadament l’aventura d’”El jugador de Petrer”, l’aventura de les paraules dites, escoltades, escrites i llegides per a somniar.
Vicent Brotons Rico
Universitat d'Alacant


«El jugador de Petrer»: 
de les tertúlies  dialògiques al carrer Major

Quan Vicent ens va proposar apropar les nostres aules del CEIP La Foia,  la rondalla d’Enric Valor “El Jugador de Petrer” no vam poder dir que no. ¿Com deixar passar l’oportunitat de què els i les nostres alumnes pogueren enriquir-se amb aquesta activitat?
El resultat va superar les expectatives. La il·lusió amb que es van desenvolupar totes les activitats i la participació va ser espectacular. Conèixer  a fons la personalitat de Valor, la rondalla del Jugador i el  privilegi de ser conduïts de la mà de Vicent Brotons pels escenaris geogràfics, històrics i fantàstics on  es va gestar tot, han estat una experiència educativa i personal meravelloses.

Partírem d’un plantejament diferent al que estan acostumats els xiquets i xiquetes i preteníem que, al final, els coneixements literaris i l’estima cap a Valor i aquesta joia literària tan propera a nosaltres estigueren equilibrats.

Es tractava de dos grups de sisé de primària on durant tot el curs s’han desenvolupat les tertúlies literàries dialògiques, una de les AEE (Actuacions Educatives d’Èxit)  reconegudes per la Comunitat Científica. Les principals investigacions educatives,  i també les estadístiques institucionals, deixen clar que l’aprenentatge dels xiquets i xiquetes no depén únicament del que  passa a les aules , també del que ocorre a les cases, al carrer i en altres àmbits. Cada vegada queda més clar que l’aprenentatge depén de les interaccions que té l’alumnat amb el professorat, els familiars i altres agents del seu voltant. En aquestes variables es fonamenta la lectura dialògica.




 Per les característiques de la rondalla en primer lloc varem veure un vídeo on un conegut contacontes de la localitat relatava la rondalla en el mateix  carrer Major. L’objectiu, que l’oralitat aidaria  posteriorment a la lectura i també incorporaria l’emoció que necessitem  inevitablement per a aprendre.


Així mateix una altra eina digital col·laboraria en aquesta tasca, el documental de l’antiga TVV, “Enric Valor: El valor de les paraules”. Vàrem escollir diferents parts on coneixíem la biografia d’Enric Valor i alhora escoltàvem l’autor amb les seues pròpies paraules explicar com va gestar aquesta part de la seua obra literària.

Dos grups amb programes lingüístics diferents: PPEV (plurilingüisme en valencià) i PPEC (plurilingüisme en castellà). Per la qual cosa, també hem aprofitat els desdoblaments que l’horari ens permet per a fer barrejar els dos grups i aprofitar els intercanvis que es produïren .

Una vegada havíem acostat l’alumnat al marc històric i literari facilitàrem un exemplar del llibre a cadascún d’ells i elles per a que a casa realitzaren una primera lectura. A continuació, a classe, tingué lloc la tertúlia dialògica on tots i totes feren les aportacions que prèviament havien preparat .

Els temes que aparegueren foren diversos:
- vocabulari del joc
- la figura del dimoni
-  els treballs relacionats en el conreu de la terra
- l’afició al joc i el perill de la ludopatia
- la importància de dominar les emocions i utilitzar la intel·ligència
... i un llarg etc.



 Finalment quedava preparar la ruta literària que des del col·legi de La Foia iniciaríem pel barri que porta el mateix nom i que s’ubica al centre històric de la localitat on se situa l’acció que narra la rondalla. Vicent ens va facilitar textos per a llegir durant la ruta i la veritat és que fou difícil fer l’elecció  de candidats i candidates a lectores, tothom ho feia amb tanta correcció com implicació motivacional.

Una experiència lectora tan rica en aprenentatges significatius com en vivències emotives.

Mª Salud Maestre i Saray Limorti
Mestres de 6é del CEIP «La Foia»

Articles publicats a la revista FESTA-2019, de l'Ajuntament de Petrer, on es recullen l'experiència lectora que va tenir lloc al CEIP La Foia, de Petrer, el febrer de 2019, al voltant de la rondalla "El jugador de Petrer", d'Enric Valor.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada